Facebook
Instagram

Kā sevi motivēt jeb pašmotivācija

   Zinātniskajā literatūrā ar jēdzienu ”motivācija” apzīmē cilvēka iekšējos psihiskos  spēkus, kas mudina viņu darboties. Ar motivāciju ir cieši saistīti tādi jēdzieni kā ”vajadzības”, ”dziņas”, ”tieksme”. Motivācija ir personības individuāli psiholoģisko faktoru jeb motīvu kopums, kas ierosina cilvēku aktivitāti – noteiktu  uzvedību, un piešķir tai virzību jeb nosaka uzvedības mērķi. Motivāciju raksturo  trīs pazīmes: virziens, pūles un neatlaidība. Skaidrojot motivācijas faktorus izšķir divus motivācijas avotus – iekšējie motīvi un ārējā motivācija. Iekšējās motivācijas gadījumā uzvedību izraisa psiholoģiskās vajadzības un spontāna apmierinātība, ko rada konkrētā darbība vai uzvedība, bet ārējās motivācijas gadījumā – stimulu un seku jeb konsekvenču subjektīvs novērtējums. 
Iekšējā motivācija ir dabiskā tiekšanās atraisīt savas intereses un izmantot savas spējas. Iekšējās motivācijas gadījumā cilvēka uzvedību nosaka ieinteresētība pašā darbībā bez acīmredzama ārējā iemesla vai motīva, gūstot pozitīvas emocijas un gandarījumu no tā, ko dara. 
Ārējās motivācijas gadījumā stimuls jeb pamudinājums darboties atrodas ārpus cilvēka. Viņa aktivitāti šajā gadījumā rosinās ārējie notikumi. Ārējās  motivācijas gadījumā cilvēka uzvedību var izraisīt gan pats stimuls (tas, ko cilvēks vēlas iegūt), gan iespējamās uzvedības sekas, par ko cilvēks iedomājas  ārējā notikuma rašanas brīdī. Tomēr, lai izraisītu ārējo motivāciju, tai ir jāsaskan ar cilvēka iekšējiem motīviem (pēc Dāvidsone, 2008).
Pašmotivācija ir  spēks visvienkāršākajā formā, kas virza cilvēku darīt lietas.
Tā ir dziņa, kas liek  darboties  mērķu virzienā, pieliekot pūles pašattīstībā un personiskā piepildījuma sasniegšanā. Pašmotivāciju parasti virza iekšējā motivācija, sava veida motivācija, kas rodas no patiesas vēlēšanās sasniegt ar to saistītās atlīdzības (prieks, gandarījums utt). Pašmotivāciju var vadīt arī ārēja motivācija, vēlme sasniegt mērķi, kas rodas no vēlmes saņemt ārēju atlīdzību (piemēram, naudu, varu, statusu vai atzinību), lai gan ir skaidrs, ka iekšējā motivācija parasti ir efektīvāka un piepildītāka dziņa.
Skots Gellers pašmotivācijas pētnieks skaidro, ka ir trīs jautājumi, kurus var izmantot, lai noteiktu, vai esat pašmotivēts:
1. Vai vari to izdarīt?
2.Vai tas darbosies?
3. Vai tas ir tā vērts?
Ja uz katru jautājumu atbildējāt “jā”, iespējams, jūs esat motivēts.

Ja jūs uzskatāt, ka varat to izdarīt, jums ir pašefektivitāte
Ja jūs uzskatāt, ka tas darbosies, jums ir atbildības efektivitāte – pārliecība, ka jūsu veiktā darbība novedīs pie vēlamā rezultāta.
Un, ja jūs uzskatāt, ka tas ir tā vērts, esat salīdzinājis izmaksas un sekas un nolēmāt, ka sekas atsver izmaksas (Geller, 2016).
Cilvēki parasti veic labāk darbu, kad ir pašmotivēti, un arī labāk spēj tikt galā ar stresu un ir vienkārši laimīgāki, kad dara to, ko vēlas.
Lai saglabātu pašmotivāciju, var darīt sešas lietas:

  1. Turpināt mācīties un iegūt zināšanas (ti, attīstīt mīlestību pret mācīšanos);
  2. Pavadīt laiku ar motivētiem, entuziasma pilniem un atbalstošiem cilvēkiem;
  3. Izkopt pozitīvu domāšanu un veidot savu optimismu un izturību;
  4. Noteikt savas stiprās un vājās puses un strādāt pie tām;
  5. Izvairīties no vilcināšanās un strādāt pie laika pārvaldības prasmēm;
  6. Saņemt palīdzību, kad tā nepieciešama, un būt gatavs palīdzēt citiem gūt panākumus (Skills You Need, nd).

    Motivācijas metodes

    1. Izvirziet gudri izvēlētus un dziļi personīgus mērķus, kuru sasniegšana jūs aizrauj;
    2. Ieplānojiet atlīdzības sev, kad izpildāt savus mērķus (vai kad veicat soļus savu lielāku mērķu sasniegšanā);
    3. Vizualizējiet sevi, sasniedzot un izpildot šos mērķus;
    4.Izveidojiet redzējuma dēli (atgādne), domājot par saviem mērķiem un sapņiem. Izlieciet to kaut kur, kur bieži redzēsiet;
    5.Pievērsiet uzmanību savai “vajadzību hierarhijai” un pārliecinieties, ka jūs apmierināt savas zemākā līmeņa vajadzības (tostarp fizioloģiskās vajadzības, piemēram, pārtiku un miegu, drošības vajadzības, sociālās vajadzības un cieņas vajadzības);
    6. Iedomājieties un pajautājiet sev, – kas varētu notikt, sasniedzot mērķus?, kā arī – kas varētu notikt, ja neizdodas sasniegt savus mērķus?;

  7. Iekļaujiet interesējošas lietas un piesaistiet savu ziņkāri, nosakot un strādājot pie mērķiem;
  8. Apņemieties ar kaut ko, lai nodrošinātu, ka jūsu nākotnē būs grūti mainīt plānus vai atlikt lietas (Mueller, 2012).

Mērķu noteikšana ir lielisks veids, kā uzlabot savu pašmotivāciju.

Nosakot šos mērķus, pārliecinieties, vai tas ir:

  • Specifisks;
  • Izmērāms;
  • Sasniedzams;
  • Reālistisks;
  • Savlaicīgs.

Mērķu radīšana sev ir viena no labākajām lietām, ko varat darīt, lai izveidotu pamatu pašmotivācijai. Un, ja jūsu mērķi ir GUDRI, jums, visticamāk, būs viegli sevi motivēt.
Iveidojiet darba lapas, kur atzīmēt veicamo darbību soļus un analīzi līdz mērķi ir sasniegti.

“Nākotne pieder tiem, kas tic savu sapņu skaistumam.” 
                                                                 Eleonora Rūzvelta…

PIEVIENOJIET JŪSU TEKSTU ŠEIT

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

PIEVIENOJIET JŪSU TEKSTU ŠEIT

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text.Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters

0
    0
    Jūsu grozs
    Jūsu grozs ir tukšsAtgriezties veikalā