Facebook
Instagram

Oksidatīvais stress, brīvie radikāļi un antioksidanti

  Kā saglabāt to, kas gadiem ejot pamazām zūd? Svarīgākais priekšnoteikums ir pareizs dzīvesveids. Pareizs dzīvesveidz tā ir fiziska un psiholoģiska pilnveidošanās, tā ir māka dzīvot, pareizi elpot, pareizi ēst. Ievērot darba un atpūtas režīmu, saglabāt normālu ķermeņa svaru, nodarboties ar sportu. Veselības stiprināšanā ir svarīgi mūsu labvēlīgā attieksme pret apkārtējo pasauli, mūsu garīgie centieni un mūsu smaids.

Kas ir Oksidatīvais stress, brīvie radikāļi un antioksidanti?

     Liels zinātnisko pierādījumu kopums liecina, ka ilgtermiņa oksidatīvais stress veicina dažādu hronisku slimību veidošanos (psihiskie traucējumi, diabēts, sirds slimības, dažādi vēža veidi un novecošanās process).
  Oksidatīvais stress ir brīvo radikāļu un antioksisdantu nelīdzsvarotība organismā, kas var izraisīt šūnu un audu bojājumus. Tiek uzskatīts, ja brīvie radikāļi ir vairāk, nekā tos var uzturēt līdzsvarā ar antioksidantiem, tad tie var sākt bojāt tauku audus, izraisa izmaiņas šūnās, nelabvēlīgi maina lipīdus, olbaltumvielas un DNS, līdz ar to izraisa vairākas cilvēku slimības.

Brīvie radikāļi ir ķīmiskie savienojumi (vielmaiņas starpprodukti), kas rodas elpojot, sportojot, ēdot, sauļojoties utml. Tā kā brīvie radikāļi stimulē dažādas bioķīmiskas norises (šūnu dzīves cikls, piedalīšanās imūnsistēmas darbībā), tie noteiktā līmenī organismā ir nepieciešami. Tā rezultātā ķermenim ir jāuztur zināms brīvo radikāļu un antioksidantu līdzsvars. Ja šis līdzsvars tiek izjaukts, tas var izraisīt oksidatīvo stresu.

Riska faktori, kas veicina oksidatīvo stresu

Oksidatīvā stresa veicinošie riska faktori – hronisks psiholoģiskais stress, ar kuru cīnās daudzi cilvēki, kas pasliktina viņu dzīves kvalitāti; diennakts ritma traucējumi; garīgā un fiziskā pārpūle; mazkustīgs dzīvesveids, badošanās, aptaukošanās. Ilgstoša slimošana un iekaisumi, operācijas, traumas; pārmērīga medikamentu un alkohola lietošana, smēķēšana; vides piesārņojums; pārmērīga sauļošanās, starojums (saules gaisma, TV, datoru un telefonu monitori); Ķīmiskās piedevas pārtikas produktos, nekvalitatīva pārtika.
Tiek teikts, ka antioksidanti palīdz neitralizēt brīvos radikāļus mūsu ķermenī, un tiek uzskatīts, ka tas uzlabo vispārējo veselību.

Antioksidants ir molekula, kas ir pietiekami stabila, lai neitralizētu brīvos  radikāļus, tādējādi samazinot to spēju sabojāt šūnas. Antioksidanti ir atrodami uzturā, galvenokārt tie ir A , E vitamīns (α-tokoferols), C vitamīns (askorbīnskābe) un B- karotīns, likopēns, luteīns, selēns, mangāns, zeaksantīns.   Augļi un dārzeņi, nodrošina daudzus nepieciešamos antioksidantus vitamīnu un minerālvielu veidā, kurus organisms pats nevar radīt. Augu izcelsmes antioksidanti  ir sava veida uzturvielas. Katrs antioksidants pilda atšķirīgu funkciju un nav aizstājams ar citu. Tāpēc ir svarīgi ievērot daudzveidīgu uzturu.

Dzīvesveids un uzturs var palīdzēt samazināt oksidatīvo stresu organismā

Tajā ietverts:
– sabalansēts un veselīgs uzturs, kas bagāts ar augļiem un dārzeņiem;
– pārstrādātu pārtikas produktu ierobežots patēriņš (“fast-food”, gatavās uzkodas, saldumi, gāzētie dzērieni, u.c);
– regulāras fiziskās aktivitātes;
– atmest smēķēšanu;
– stresa pārvaldības stratēģijas (meditācija, joga, laika pavadīšana dabā u.c);
– veselīga ķermeņa svara saglabāšana (nepārēsties un nebadoties);
– izvairies no pārmērīgas saauļošanās un piesārņotas vides.

0
    0
    Jūsu grozs
    Jūsu grozs ir tukšsAtgriezties veikalā